نقاشی دوره زندیه

نقاشی دوره زندیه و ویژگی‌های آن

نقاشی دوره زندیه با ادامه تقلید از نقاشی‌های اروپایی دوره صفوی و کار بر روی اشیاء تزیینی نظیر قلمدان مورد شناسایی قرار می‌دهند. در این دوره رنگ سبز به رنگ غالب نقاشی‌های رنگ و روغن بدل شد و تغییراتی در چهره زنان و مردان به وجود آمد.

با شروع دوره زندیه و استقرار حکومتی نسبتا متمرکز، فرهنگ و هنر ایران رونق تازه‌ای به خود گرفت، اما کوتاه بودن حکومت زندیه نظیر حکومت افشاریه این مجال را به درباریان و هنرمندان نداده است که بر روی مصور کردن نسخه‌های خطی متمرکز شوند. از این رو هنرمندان برای گذران زندگی خود به سمت آثار مورد پسند جامعه روی آوردند.

نقاشی دوره زندیه و ویژگی‌های عمومی

آثار نقاشی دوره زندیه به مانند دوره افشاریه ادامه تقلید از نقاشی‌های اروپایی دوره صفوی به شمار می‌رود و از نظر کمیت و کیفیت در سطوح پائین‌تری قرار دارد. در این دوره نقاشی از چهره حاکمان ادامه می‌یابد و آثاری به مانند نقاشی از چهره رستم خان زند به قلم محمد صادق در سال ۱۱۹۳ قمری به وجود می‌آید. محمد صادق (۱۱۱۹ – ۱۱۶۹ شمسی) مهمترین نقاش دوره زندیه است که نقاش مخصوص دربار کریم خان زند و بعدها آقا محمد خان قاجار به شمار می‌رفت.

نقاشی دوره زندیه

نقاشی رستم خان پسر زکی خان زند | اثر محمد صادق نگارگر

در دوره زندیه به مانند نقاشی دوره افشاریه، نقاشی تزئینی بر روی اشیائی نظیر صندوقچه، قلمدان و … ادامه یافت. محمد علی پسر محمد زمان، محمد صادق، علی اشرف (نقاش گل و مرغ)، محمد هادی استاد (تشعیر و تذهیب مرقعات)، علیقلی و آقا باقر استاد (نقاشی رنگ و روغن و آبرنگ) ادامه‌دهنده راه محمد زمان در نقاشی روی اشیا تزئینی به شمار می‌روند که در این دوره نیز به خلق آثار متعددی دست زدند.

نقاشی دوره زندیه و ویژگی‌های اختصاصی

فرم سه بعدی نقاشی‌ها، ترسیم دورنما از فضاها، استفاده از تنوع گل و رنگ در قامت لباس‌ها، پرده‌ها و فرش‌های کف اتاق‌ها از ویژگی‌های جالب توجه نقاشی‌های دوره زندیه به شمار می‌رود. در نقاشی‌های دوره زندیه فرم چهره زنان و مردان تغییرات فاحشی به خود دیده است. در این نقاشی‌ها، چهره مردان برای نخستین بار بدون ریش ترسیم شده و لباس‌هایی چسبان با شالی بر کمر به تن کرده‌اند.

از طرف دیگر چهره زنان نیز گرد با چشمانی درشت‌تر به تصویر کشیده شده است که موهایشان را با کلاه یا تاج آراسته‌اند. در این نقاشی‌ها لباس زنان با شلوارهای لوله‌ای گشاد، پیراهن‌های نازک و نیم تنه مملو از تکمه دیده می‌شود. رنگ غالب نقاشی‌های رنگ و روغن دوره زندیه، سبز و انواع آن بوده است. سبز سیلور ( معروف به Earth Green و از ترکیب فروسیا نورها و نمک آهن سبز مایل به خاکستری به وجود می‌آید) و سبز مالاکیت (Green Malachite) از دسته به شمار می‌رود.

حتما بخوانید  شستشوی پته و اتو کردن آن
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *