رنگ های پته دوزی

رنگ بندی پته و اصول درستِ ست کردن رنگ‌های پته

دوخت های پته دوزی از گذشته تا به حال تغییرات اندکی را شاهد بوده و اصالت خود را حفظ کرده است. پته های قدیمی به جا مانده از اعصار گذشته که در موزه‌های هنرهای تزئینی ایران نگهداری می‌شود، نشان می‌دهد که عنصر رنگ و رنگ بندی در این هنر اصیل ایرانی از آرزوهای مردمان کویر مرکزی ایران (عنصر جغرافیا) حکایت دارد.

رنگ بندی پته و توجه به همنشینی رنگ ها در دوخت پته یکی از مهمترین اصول رنگ آمیزی و رنگ بندی پته است، اما در سال‌های اخیر نوعی دسته‌بندی تحت عنوان رنگ های اصلی و فرعی شکل گرفته است که به نظر برخی از کارشناسان فن، تقسیم‌بندی صحیحی به نظر نمی‌رسد. چرا که عنصر رنگ از نظر علمی یک طیف محسوب می‌شود و بخش‌بندی کردن آن بدون توجه به اصول رنگ شناسی و رنگ بندی، عملی غیرعلمی به نظر می‌رسد. به گفته این کارشناسان، طبیعت، بزرگ‌ترین منبع الهام در هنر است که عنصر تضاد در رنگ بندی را نقض می‌کند. از طرف دیگر، نزدیکی هنر قالی بافی با هنر پته دوزی باعث شکل‌گیری واژه‌های یکسانی در رنگ شناسی و رنگ بندی هنر دوخت و بافت شده است که امروزه در هر دو هنر کاملا مشهود است.

رنگ های سنتی اصلی و فرعی

در یک تقسیم‌بندی چالشی که مورد نقد برخی از هنرمندان پته دوزی است، معمولا از دو نوع رنگ به عنوان رنگ های پته دوزی و اصول رنگ بندی پته استفاده می‌شود: ۱. رنگ های اصلی و ۲. رنگ های فرعی. اما در سال‌های اخیر با ورود هنرمندان نوگرا و ایجاد تغییراتی در بازار پته دوزی، رنگ های دیگری نیز به دنیای رنگ بندی پته و رنگ های سنتی پته اضافه شده است. این رنگ ها را تحت عنوان رنگ های فانتزی شناسایی می‌کنند.

بر اساس این تقسیم‌بندی، رنگ های اصلی پته عبارتند از: ۱. مشکی، ۲. قرمز (لاکی)، ۳. آبی تیره، ۴. آبی روشن، ۵. سرمه ای، ۶. نارنجی یا زرد، ۷. عنابی و ۸. سفید. در کنار آن، شش رنگ فرعی نیز وجود دارد که در پته های کرمان قابل مشاهده است: ۱. نارنجی روشن، ۲. بنفش تیره، ۳. بنفش روشن، ۴. صورتی تیره، ۵. صورتی روشن و ۶. شتری.

رنگ بندی پته

رنگ های اصلی پته دوزی

رنگ شناسی و رنگ بندی در پته دوزی

رنگ بندی پته و انتخاب رنگ در پته دوزی بستگی به عوامل متعددی دارد که به بررسی تک تک آنها پرداخته می‌شود:

رنگ بندی پته بر اساس سنت های رایج

همچنان که یک عکاس برای یادگیری اصول کادربندی و رنگ دهی، عکس‌های عکاسان حرفه‌ای را مورد مطالعه قرار می‌دهد، بررسی پته های قدیمی از نظر رنگ شناسی و رنگ بندیِ درست پته یکی از مهمترین فعالیت های یک هنرآموز یا پته دوز حرفه ای است. پته های قدیمی را می‌توان در برخی از صفحات وب یا اینستاگرام مشاهده کرد. در برخی از موزه‌های کشور از جمله موزه هنرهای تزئینی تهران و موزه هنرهای تزئینی اصفهان نیز چندین نمونه از پته های قدیمی موجود است که هنرآموزان با مراجعه به آنها می‌توانند از نزدیک با رنگ شناسی پته های قدیمی آشنا شوند.

رنگ بندی پته یا انتخاب رنگ های پته دوزی بر اساس رنگ شال

رنگ پارچه در رنگ بندی پته یا انتخاب رنگ نخ جهت دوخت بخش‌های مختلف طرح از اهمیت زیادی برخوردار است. در میان رنگ‌های مختلف شال، شال سفید از اهمیت بخصوصی برخوردار است و هنرجویان پته، مرتبا در قالب کامنت‌ها و پیام‌های متعدد، در مورد آموزش رنگ بندی پته سفید سوالات زیادی می‌پرسند. لازم به یادآوری است که کار بر روی پته (شال) سفید، نیازمند مهارت بالایی است، چرا که ایرادات دوخت در این نوع پارچه به وضوح نمایان می‌شود.

پتک مربع یا چهار گوش

  • شال (پته) سفید: دوخت مربع یا منجوق پتک مربع باید با استفاده از رنگ های آبی، مشکی، سبز، زرد و یا قرمز (لاکی) انجام شود.
  • شال (پته) قرمز: برای دوخت قسمت مربع باید از نخ های زرد، سفید و یا آبی استفاده کرد. دقت کنید که در این صورت، دوردوزی پتک مربع انجام نمی‌شود.
  • شال (پته) سبز: رنگ های سفید یا زرد مناسب‌ترین نخ ها برای دوخت مربع است.
  • شال (پته) سرمه ای: بهتر است از نخ های سفید یا سبز پسته ای برای دوخت مربع استفاده کنید.

ساقه دوزی

  • شال (پته) سفید: در این صورت برای انجام ساقه دوزی بایستی از نخ زرد یا نارنجی رنگ و در برخی از قسمت‌های طرح از مشکی استفاده کرد.
  • شال (پته) سرمه ای: بهتر است از نخ زرد رنگ استفاده شود.
  • شال (پته) قرمز یا لاکی: دوخت ساقه دوزی با نخ مشکی بهترین گزینه است. در این حالت بهتر است برای دوخت حاشیه از رنگ زرد یا سفید استفاده کنید.
  • شال (پته) سبز: در این حالت از نخ مشکی رنگ برای ساقه دوزی استفاده کنید.
رنگ بندی پته

شال پته سفید و ساقه دوزی با نخ نانجی

برگ دوزی یا سایه دوزی

  • شال (پته) سفید: برگ دوزی یا سایه دوزی با نخ های مشکی، سرمه ای، عنابی و یا زرشکی تیره انجام شود.
  • شال های رنگی: نخ های سفید یا زرد بهترین گزینه برای دوخت برگ دوزی یا سایه دوزی است.

انتخاب رنگ های پته دوزی بر اساس طرح و نقش

معمولا بسته به اینکه طرح موجود بر روی شال پته دوزی چیست و چه کاربردی دارد، می‌توان رنگ مشخص برای آن طرح را انتخاب کرد. برای مثال از گذشته تا کنون در مراسم عروسی، بقچه عروس را قرمز و بقچه داماد را سفید انتخاب می‌کردند و یا برای برای مراسم عزا از رنگ های تیره تر نظیر مشکی و سبز تیره استفاده می‌کردند. این سنت ها در حال حاضر نیز با تفاوت‌های اندکی رعایت می‌شود. البته توجه به رنگ شال نیز اهمیت قبلی خود را داراست.

  • طرح سلسله: در این طرح، پس از دوخت نقش ها، زمینه پته را با رنگ های سبز تیره،سرمه ای، قرمز (لاکی) و یا عنابی پر می‌کنند.
  • محراب: برای دوخت طرح محراب، نقش ها و زمینه پته با استفاده از رنگ های قرمز (لاکی)، زرشکی، سرمه ای و یا سبز تیره پر می‌شود.

رنگ های فانتزی

صنعت رنگرزی سنتی به دلیل محدودیت در مواد رنگزای طبیعی با کمبود رنگ مواجه است. از طرف دیگر سلیقه بازار امروز به گونه ای است که به دنبال تنوع رنگ بیشتر و پاسخگویی به نیازهای مشتری پیش می‌رود. برای پوشش دادن این طیف مشتریان، در سال اخیر رنگ های دیگری نیز وارد بازار شده است که از آنها تحت عنوان رنگ های فانتزی یاد می‌شود. رنگ فانتزی به رنگی گفته می‌شود که از افکت‌های مختلف رنگ های اصلی و فرعی به دست می‌آید.

حتما بخوانید  نقش های پته دوزی و طرح های سنتی در پته

باید توجه داشت که استفاده از رنگ های متنوع (در اینجا فانتزی) به معنای غیراصیل بودن پته نیست، چرا که در پته های به جا مانده از گذشته رنگ های غیرمتعارفی (به نسبت امروز) از جمله گل خاری، فولادی، بیدمشکی، سوسنی و فیروزه ای به کار رفته است. از طرف دیگر شاید به ندرت دو پته فاخر قدیمی مشابه از نظر رنگ بندی  بتوان یافت.

در اوایل ورود نخ های به اصطلاح فانتزی به کشور، انتظار می‌رفت که تحول بزرگی در رودوزی ها و سوزن دوزی های سنتی ایران از نظر تنوع رنگی به وجود آید، اما متاسفانه به دلیل عدم استقبال اساتید فن از رنگ های استفاده شده در این نخ ها و نیز جنس نخ های وارداتی، شاهد نوعی سردی نسبت به نخ های فانتزی بودیم. از سویی دیگر هنرآموزان جدیدی که وارد عرصه پته دوزی شدند با استفاده غیراصولی و گسترده از این رنگ ها باعث بر هم خوردن تعادل بصری مخاطب شده و نوعی هرج و مرج سلیقه ای در میان علاقمندان پته دوزی به وجود آمد.

رنگ بندی پته

در رنگ بندی پته چه رنگ هایی را با همدیگر ست کنیم؟

همان طور که توضیح داده شد، در انتخاب رنگ مناسب برای انجام دوخت های پته دوزی با دو رویکرد سنتی و مدرن مواجه هستیم. در رویکرد سنتی باید به سنت های رنگ شناسی رایج در پته دوزی که از گذشتگان به ما رسیده است توجه کنیم. در انتخاب رنگ به این روش با اینکه کاملا از اصول علمی و اولیه رنگ شناسی تبعیت شده است، اما با کمبود رنگ (در مقایسه با تونالیته و طیف بزرگ رنگ بندی امروزی) مواجه هستیم. در رویکرد مدرن که گروهی تحول‌خواه آن را رهبری می‌کنند، جهت استفاده از طیف رنگ های دیگر بایستی به اصول علمی رنگ شناسی توجه شود. شناخت رنگ های اولیه، ثانویه و مکمل از این دست قوانین هستند که با توجه به دایره رنگ ایتن کاملا دست یافتنی است.

رنگ بندی پته

قطعه پته ای قدیمی با استفاده از رنگ بندی سنتی

بزرگ‌ترین مساله ای که در میان بخش تحول‌خواه پته دوزی دیده می‌شود، آشنایی کم این بخش با اصول رنگ بندی سنتی و رنگ بندی علمی بر اساس رنگ های اصلی، فرعی، سرد، گرم و نیز رنگ های مکمل است. بسیار دیده می‌شود که رنگ پتک ها با رنگ دوردوزی و یا رنگ متن پته با رنگ ساقه دوزی آن از نظر زیبایی‌شناسی فرسنگ‌ها فاصله دارد. از این رو به نظر می‌رسد که یافتن یک راه حل فوری باعث حل اختلافات پیش آمده بین قشر سنتی و تحول‌خواه خواهد شد.

رنگ بندی پته

قطعه پته ای دوخت شده با رنگ های فانتزی، اصفهان

در زیر در مورد هر کدام از اصول علمی رنگ شناسی، توضیحات کاملی ارائه می‌شود:

رنگ های اولیه و ثانویه

به رنگ های زرد، آبی و قرمز رنگ های اولیه یا اصلی و یا پایه گفته می‌شود که تمامی رنگ های موجود در طبیعت از این سه رنگ به دست می‌آید. از ترکیت این سه رنگ اصلی به صورت دو به دو، سه رنگ دیگر به دست می‌آید که به آنها رنگ های ثانویه گفته می‌شود.

ترکیت زرد + آبی: سبز

ترکیب زرد + قرمز: نارنجی

ترکیب آبی + قرمز: بنفش

رنگ بندی پته

رنگ های اولیه و ثانویه و تشکیل رنگ های مکمل از آنها

رنگ های مکمل

بر اساس تئوری رنگ ایتن (Johannes Itten)، تمامی رنگ های موجود در طبیعت بر روی دایره‌ای به نام دایره ایتن قرار دارند. این رنگ ها به گونه‌ای در دایره ایتن جایگذاری شده است که دو به دو در مقابل یکدیگری قرار دارند. به این رنگ های دو به دو و مقابل هم، رنگ های مکمل گفته می‌شود.

 مکمل رنگ اولیه زرد: بنفش

مکل رنگ اولیه قرمز: سبز

مکمل رنگ اولیه آبی: نارنجی

معمولا با اضافه کردن مقداری از رنگ های سفید، خاکستری و مشکی به رنگ های اصلی یا ثانویه، رنگ های دیگری به وجود می‌آید که تشکیل توناژ رنگ را می‌دهند. برای مثال در پته های قدیمی طیفی گسترده از رنگ قرمز (چهره‌ای، گل خاری، روناسی، لاکی، سوسنی و جوزی) و سبز (چمنی، سیدی، چینی، فیروزه‌ای، یشمی پررنگ و کم رنگ، سنجدی و پسته‌ای) مورد استفاده قرار می‌گرفت که به برخی از این رنگ ها هم اکنون فانتزی گفته می‌شود و همانطور که قبلا نیز اشاره شد، به نظر می‌رسد بحثی غیرکارشناسی به شمار رود.

رنگ بندی پته

22 پاسخ
  1. رها
    رها گفته:

    سلام
    بعضی از اساتید رنگ های فانتزی رو اصلا قبول ندارند. اما شما اومدید و دسته بندی خوبی کردید که به کسی برنخوره.
    چیزی که بود خانم قربانی که در تهران تدریس می کنند، قوانین خاصی برای رنگ آمیزی دارند. البته می گند که این روشی هست که از خانم پوینده یاد گرفتند.
    ظاهرا این رنگ بندی اونها ما دوره پهلوی هست.
    در مورد نظر ایشون چیزهای دیگه هست که مطرح کنید؟

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      سلام دوست گرامی.
      خانم قربانی از اساتید پرتلاش و موفق پته دوزی در تهران هستند. ایشان تکنیک های دوخت پته دوزی رو نزد خانم پوینده که از ادامه دهندگان سبک پهلوی می باشند، فرا گرفته اند. سبک پهلوی با اینکه نسبت به سبک قاجار دچار تغییراتی در تکنیک های دوخت شده است، اما همچنان اصالت پته دوزی را می توان در کارهای این دوره بخصوص کارهای اوایل پهلوی مشاهده کرد.
      از نکاتی که می توان در پته دوزی سراغ داشت که توسط خانم قربانی دنبال می شود، برگرداندن دوخت های ظریف با نخ های با شماره بالا نظیر شماره ۳۶ به پته دوزی است. یا می توان به این موضوع اشاره کرد که پتک مثلثی را جزو دوخت های پته دوزی به شمار نمی آورند.
      در مقاله ای جداگانه در آینده ای نزدیک که به اساتید پته دوزی معاصر خواهیم پرداخت، در مورد سوال شما بیشتر خواهیم نوشت.

      پاسخ
  2. نجمه محمدی نژاد
    نجمه محمدی نژاد گفته:

    سلام . با سپاس از شما برای جمع آوری این اطلاعات خوب و مفید
    پته دوزی هنریست برگرفته از طبیعت خداوند بزرگ و هارمونی آن هم بر اساس هارمونی رنگها در طبیعت است .همانطور که طبیعت با هارمونی و همنشینی رنگها زیباست. پته هم با هم نشینی و هارمونی رنگها زیبا می شود . تفکیک و یا کنار گذاشتن بعضی از رنگها کار درستی نیست . که متاسفانه در بین هنرمندان رواج پیدا کرده .
    وقتی یک هنرمند بخواهد یک پدیده زیبا خلق کند بایستی در وهله اول شناخت کامل از دایره رنگها و هم نشینی رنگها داشته باشد . و سپس به دنبال خلق اثر هنری زیبا و منحصر به فرد باشد .

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      ممنون خانم محمدی نزاد عزیز (پته سرو ناز)
      نظرات شما باعث دلگرمی ماست. فرمایش شما کاملا درست و بجاست. ما بر اساس نظرات شما در لایو اینستاگرامی که با خانم مریم سماک داشته اید، این پست رو اصلاح کردیم. در لایو دیگری که استاد سماک با آقای سهیل عباسی داشتند، به پدیده رنگ آمیزی اشاره شد دقیقا به همین نظر شما اشاره شد و ایشان نیز تائید کردند.
      اگر کاستی در ممقاله وجود دارد، به خاطر ضعف در پروراندن و انتقال مطالب است. بار دیگر این مقاله را اصلاح خواهیم کرد.
      بی نهایت ممنون از نظرات گرانقدر شما

      پاسخ
  3. معصومه
    معصومه گفته:

    سلام خسته نباشید ،آموزش انواع دوخت پته رو نمیشه بذارید من خیلی علاقمندم و یه چیزایی بلدم ولی به صورت کامل و اصولی میخوام،یا اینکه اگه تو تلگرام یا اینستاگرام آموزش دارین آدرسشو بهم بگین. ممنونم

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      سلام دوست عزیز
      آموزش پته دوزی به صورت ضبط شده در وبسایت موجود است. کیفیت ویدئوها بسیار عالی و فیلمبرداری به صورت حرفه ای انجام شده.
      می تونید از طریق فروشگاه وبسایت سفارش بدید. لیست تمامی دوخت ها اونجا ذکر شده.

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ
  4. فاطمه
    فاطمه گفته:

    با درود فراوان خدمت عزیزان پر تلاش پارسی کرفت

    مطالبی که در مورد رنگبندی پته مطرح شد بسیار آموزنده بود .
    اما متاسفانه در مناطقی که دور از کرمان و یا نواحی مرتبط با پته هستند ،گاها تهیه رنگها و نخ ها با سختی همراه هست و باید حتما به همون مرکز مراجعه بشه و این باعث میشه که در کار کسی که پته دوزی انجام میشه خلل بوجود بیاد.کاش لااقل میشد که در مراکز استان ها هم نمایندگی وجود داشت تا به این شکل تهیه ابزار کار راحت تر میشد و قدرت اختیار ووانتخاب بالاتر میرفت و کارهای بیشتری از این طریق ارائه میشد.
    امیدوارم که این هنر زیبا و قدیمی گسترش پیدا کنه و با فن آوری های جدید بر زیبایی های این هنر دوست داشتنی اضافه بشه.

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      خانم زهری
      با تشکر از کامنت جامع و مفیدتان. اگر در مورد رنگ بندی پته نظر جداگانه ای دارید بفرمائید تا باعث تکمیل مطالب مقاله بشود. هدف ما در پارسی کرفت این است که بتوانیم به مرجعی اطلاعاتی برای مراحل چرخه تولید سوزن دوزی ها تبدیل بشویم. این امر ممکن نیست مگر با همکاری شما هنرمندان عزیز.

      با تشکر

      پاسخ
      • فاطمه زهری
        فاطمه زهری گفته:

        با تشکراز جناب اسعدی و گروه پرتلاش پارسی کرفت.
        توضیحاتی که در مورد رنگ بندی پته، این هنر ارزنده عنوان شده بسیار جامع و کاربردی می‌باشد، اما برای کسی که مبتدی هست و تازه وارد این هنر شده همین ترکیب رنگ هم معضلی خواهد بود برای ادامه کار. گاهی سلیقه‌ای عمل کردن باعث می‌شود که از ارزش هنر کاسته شود و ورود رنگ‌های خیلی فانتزی با تصوری که از هنر دیرین پته دوزی در ذهن‌ها هست خواهد کاست. کاش امکاناتی فراهم می‌شد که به همراه فیلم‌های آموزشی که برای هنرجوبان ارسال می‌گردد در مورد ترکیب رنگ‌ها و جایگاه هر رنگ در نقوش مختلف هم توضیحاتی مطرح می‌شد تا این هنر والا بیشتر و بهترشناسانده شود و از جایگاه اصلی خود فاصله نگیرد.
        موفق و سلامت باشید.

        پاسخ
        • یعقوب اسعدی
          یعقوب اسعدی گفته:

          خانم زهری عزیز
          با تشکر ویژه از همراهی دائمی شما. مسلما همراهی شما باعث دلگرمی تیم پارسی کرفت بوده و افق‌های جدیدی فراروی ما خواهد گشود.
          در مورد رنگ بندی پته و ترکیب آنها کاملا حق با شماست. هدف پارسی کرفت از عدم ارائه نقشه رنگ برای دوخت، در دو مورد مشخص زیر خلاصه می‌شود:

          ۱. نقشه رنگ در هنر قالی بافی بخصوص قالی‌های ترک باف تبریز با توجه به بزرگی طرح قالی و نیز تعدد رنگ که گاهی به ۲۰۰ رنگ نیز می‌رسد، چیزی غیرقابل تفکیک از مراحل بافت قالی به شمار می‌رود. از طرف دیگر میزان رنگ بندی قالی تبریز به اندازه‌ای گسترده است که پس از ترسیم طرح قالی توسط “نقشه کش”، فرآیند رنگ بندی در یک مرحله جداگانه و توسط هنرمند دیگری به نام “نقاش” انجام می شود.
          ۲. از طرف دیگر هدف پارسی کرفت با توجه به افق کاری آن، تقویت قوه خلاقیت هنرجویان عزیز است. ما فکر می‌کنیم که ارائه نقشه رنگ باعث محدودتر شدن و قالبی شدن افق دید هنرجویان عزیز می‌شود. البته مربی و مدرس پته دوزی پارسی کرفت با راهنمایی‌های خود توانسته است تا حدود زیادی این به ظاهر نقیصه را برای هنرمندان جبران کند.

          تیم پارسی کرفت

          پاسخ
    • رها.س
      رها.س گفته:

      عرض سلام و خدا قوت. با اینکه شناخت بسیار ناچیزی در مورد پته و قواعد پته دوزی دارم، اما مطالعه مطالب سایت و مقالات بسیار مفید آن تونسته آگاهی و اطلاعات من رو در مورد این هنر بی‌نظیر ارتقا بده. البته با وجود تفاوت نظرها و سبک کارهای متفاوت از سنتی تا مدرن که در سایت‌ها و پیج‌های مختلف می‌بینم، شخصا در مورد نحوه درست استفاده از رنگ‌ها در پته های با طرح‌های گوناگون سوالات زیادی برام مطرح می‌شه. از دست اندرکاران سایت بابت مقاله جامع رنگ در پته سپاس گزارم.

      پاسخ
      • یعقوب اسعدی
        یعقوب اسعدی گفته:

        هنرمند عزیز،
        با تشکر از نظر دلگرم کننده شما.
        امیدواریم که با تکمیل این مقاله، باعث رضایت مندی بیشتر شما را فراهم بیاوریم. لطفا اگر نظرات دیگری در مورد رنگ بندی پته در مقالات یا کتاب های علمی دیگر مطالعه فرموده‌اید با پارسی کرفت در میان بگذارید. مسلما اصلاح و تکمیل این مقاله باعث خواهد شد تا سایر مخاطبان نیز از این مقاله بهره‌مند شوند.

        تیم پارسی کرفت

        پاسخ
  5. زهری
    زهری گفته:

    پیرو مطالبی که در مورد رنگبندی پته مطرح فرمودید، با توجه به اینکه بنده به نوعی با رنگ بندی پته درگیر هستم فقط جهت پیشنهاد مطلبی رو عرض می‌کنم. اگر در مورد جایگاه هر نقش و این اصولا هر نقش به چه دلیلی به این نام مشخص شده توضیحاتی رو مطرح بفرمایید برای هنر جو درک نقوش و رنگ بندی آن راحت‌تر خواهد بود. به عنوان مثال طرح ترنج اصولا چرا به این نام خوانده شده و پیشینه این طرح چه بوده؟ در سایت های مختلف به صورت پراکنده مطالبی عنوان شده ولی جمع بندی آن از طرف شما که دستی بر آتش دارید حتما مفید و سرشار از لطف خواهد بود و کمک شایانی خواهد بود برای همه هنرجویان.
    سلامت و موفق باشید.

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      خانم زهری عزیز،
      با تشکر از ایده و نظر شما.
      در مورد نقش ها و طرح های پته، در حال انجام تحقیقاتی در مورد چیستی و چرایی نامگذاری آنها هستیم. در آینده نزدیک شاهد انتشار این مقاله خواهید بود.

      ممنون از شما

      پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      خانم محمدی عزیز
      ممنون از ارسال نظرتون. خیلی خوشحال هستیم که این مقاله تونسته نظر شما رو جلب کنه.

      پاسخ
  6. شریفانی
    شریفانی گفته:

    سلام وخسته نباشید خدمت شما بابت مطالب بسیار جامع و کارتون.بسیار لذت بردم و استفاده کردم خصوصا درباره کاربرد رنگها و نحوه ی استعدادشان روی شالهای مخصوص به اون رنگ.در پناه حق باشید و موفق

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      خانم شریفانی عزیز
      ممنون از نظرتون. خیلی خوشحال خواهیم شد اگر نقطه نظری در مورد رنگ بندی پته داشته باشید، بفرمائید تا مقاله حاضر تکمیل تر شود.

      با تشکر

      پاسخ
  7. Homa neisiani
    Homa neisiani گفته:

    مطالب عالی بود با توجه به اینکه تازه چندروز است که ٰاشنا وعلاقه مند به این هنر شده ام… برایم خیلی مفید بود سپاس

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      خانم نیسیانی عزیز
      با تشکر از توجه شما به هنر پته دوزی.
      امیدواریم شاهد حضور شما در جمع هنرجویان پته دوزی پارسی کرفت باشیم.
      لطفا با مطالعه سایر مقالات همراه ما باشید.

      پاسخ
  8. بابائی
    بابائی گفته:

    خدا قوت جناب اسعدی عزیز… و تیم پارسی کرفت… نظر من در مورد رنگ در پته نظر استاد عزیزم خانم محمدی نژاد بزرگوار هست… شما تصور کنید بیایم برای کل پته ها از قبل یکسری رنگ در نظر بگیریم با فرض اینکه اصلا درست هم هست انتخاب رنگ هامون خوب بعد چند سال که همه پته ها یک رنگ و یکشل میشن و این اصلا قشنگ نیست روح هنری کار از بین میره و تبدیل به یک صنعت خواهد شد… ولی با بهره گیری از طبیعت لایزال هزاران و هزاران رنگبندی میشه خلق کرد

    پاسخ
    • یعقوب اسعدی
      یعقوب اسعدی گفته:

      خانم بابایی عزیز
      بله، کاملا حق با شماست. ما سعی کردیم که نظرات مختلف رو در مقاله پوشش بدیم. اگر دقت کنید در آخر مقاله از نظریه چرخه رنگ ایتن استفاده شده. مسلما طبیعت بزرگ ترین آموزگار ما در رنگ شناسی و همنشینی رنگ به شمار می ره.
      لطفا کمک کنید تا اطلاعات مقاله اصلاح بشه. منتظر معرفی منابع از طرف شما چه در قالب مقاله و کتاب و چه عکس و فیلم هستیم.

      تیم پارسی کرفت

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *